Lider du af post ferie-blues?

Vi håber, at du har nydt ferien og er klar til efterårets strabadser. Vi har indimellem oplevet nogle, som vender tilbage fra ferie lidende af post ferie-blues. En tilstand, hvor man er modløs og deprimeret over at skulle vende tilbage til arbejdet. Nu er det bare sådan, at vi har rigtig mange dage på året, hvor vi ikke er på ferie, så derfor er det vigtigt at finde ind til nerven i hverdagen og gøre, hvad vi kan, for at de kan blive så gode som overhovedet muligt.

I løbet af de kommende seks uger vil vi dele en trin-for-trin-guide til en mere positiv og produktiv hverdag, hvor du vil mærke en væsentlig forbedring af din trivsel.

Det første trin på denne rejse er en ”positiv omprogrammering af din hjerne”.

Fra urtiden er vores hjerne indstillet på at være ekstra opmærksom på trusler, så alt, der opfattes negativt, sætter sig bedre fast end det positive. Og der skal mellem to og tre gode oplevelser til for at feje en negativ oplevelse væk. Som menneske gælder det derfor om at øge de positive oplevelser i hverdagen. Disse følelser er forholdsvis nemme at skabe.

En af de øvelser, som har vist sig effektiv i at skabe positive følelser, er øvelsen ”tre gode ting”, som nævnt i et af vores opslag i sommer.

Øvelsen går i al sin enkelthed ud på:

  • Skriv tre gode ting ned, som er sket i dag, før du går i seng
  • Skriv samtidig, hvorfor du opfatter dem som gode
  • Når du laver øvelsen hver aften, får du flyttet opmærksomheden til det, der er positivt i dit liv, og derved bliver du mere glad.

Når du nu har valgt denne ene forandring, gælder det om at holde fast i den og fokusere.

En perfekt metode til at hjælpe dig på vej er at hænge kalenderen et sted, hvor du ser den hver dag. Sæt et kryds i kalenderen hver dag, når du har skrevet ”tre gode ting” ned og dermed har holdt løftet til dig selv. Målet er nu ikke at bryde kæden 😊

Del

Del på facebook
Facebook
Del på google
Google+
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på pinterest
Pinterest

Artikler fra bloggen

X