Operational Excellence

Vi hjælper virksomheder til at skabe fokus på at optimere samspillet mellem værdistrømme, drift, kultur, medarbejdere og ledelse. Derved skabes en kontinuerlig forbedringskultur, som skaber vedvarende konkurrencemæssige fordele.

Derfor bør du vælge Zephyr Consulting:

Vi er gode til at identificere og skabe de rette forudsætninger for, at virksomheden kan opnå succes

Vores mangeårige erfaring gør os i stand til at skære ind til benet og fokusere på det, som er relevant

Vi skaber langvarige forbedringer gennem transparens, fokus, involvering og disciplin.

 
 

Sådan skaber du operationel excellence

I vores arbejde med at hjælpe virksomheder til at være rigtig gode til at levere værdi til deres kunder har vi stort fokus på virksomhedens samlede system bestående af værdistrømme, daglig drift, kultur, ledelse og mennesker. Operational Excellence handler om at være dygtig (excellent) til at bringe værdi til sine kunder.

Det ultimative bevis på Operations Excellence er, at den pågældende virksomhed er i kontinuerlig lønsom vækst.

Gennem de sidste mange år har mange virksomheder arbejdet massivt på at blive bedre til at skabe værdi. Aktiviteterne har været mangeartede og har de sidste 10-15 år fokuseret på LEAN og implementering af løbende forbedringer. Resultaterne har været svingende. Desværre giver mange LEAN skylden, hvilket har givet metoden et varieret ry. Set fra vores side, er det mest, fordi man har glemt, at det handler om mennesker, og man ikke har fokuseret på at få de rette forudsætninger på plads.

For os drejer arbejdet med Operational Excellence sig om bl.a. at bruge LEAN til at arbejde fokuseret og effektivt med forbedringer og sikre, at indsatserne understøtter den overordnede strategi.

En af metoderne, som vi anvender, hedder Policy Deployment (Hoshin Kanri). Det er en metode, som omsætter/nedbryder de langsigtede strategiske mål til håndgribelige mål og indsatsområder, som skal eksekveres, for at virksomheden får succes.

Kort fortalt består processen af fire hovedaktiviteter:

  • Udarbejdelse af strategi, herunder prioritering af indsatsområder, samt hvad og hvor meget der skal forbedres
  • Involvere organisationen i, hvorledes den kan bidrage til målene, herunder hvorledes den enkelte ”brik” i processen kan skabe størst mulig værdi for kunden
  • Fastlægge aktiviteter og mål for alle i virksomheden (fra ledelsesniveau til individuelt niveau)
  • Løbende opfølgning på de opstillede aktiviteter og mål.

Succes med forbedringer og LEAN

Vores forbedringsforløb tilpasses ALTID den enkelte virksomheds/organisations aktuelle situation og udfordringer, således at investeringen bærer frugt tidligt i forløbet.

LEAN og optimering er ikke et kvik fix, selvom mange ofte opnår hurtige forbedringer. Den største værdi kommer af at fokusere på den lange bane, både for bundlinje og for medarbejdernes motivation.

Produktivitet og effektivitet er aldrig en tilfældighed. Det er altid et resultat af disciplin, intelligent planlægning og fokuseret indsats. Denne indsats forudsætter, at man involverer flere dele af organisationen og fokuserer på deres indbyrdes afhængigheder. Folk vil grundlæggende gerne gøre det godt, og det gælder blot om at skabe de rigtige forudsætninger.

Vi tilbyder forskellige forløb afhængigt af, hvad I ønsker at opnå:

  • Introduktion og implementering af Policy Deployment
  • Grundlæggende hands-on LEAN-træning.
  • Skabe gennemsigtighed med styringstavler
  • Forbedringsforløb inkl. uddannelse af ambassadører
  • Kortlægning af forbedringsmuligheder (diagnose af nuværende tilstand og præsentation af muligheder for forbedringer)
  • Implementere Operational Excellence fra strategisk til taktisk niveau.

Sådan arbejder vi

Group of business people having a meeting at office

1. Behovsafklaring

Forløbet starter med et indledende møde, hvor vi afklarer jeres nuværende situation, samt hvilke ønsker I har til resultat, når vi er færdige med opgaven. Herved kan vi hurtigt danne os et billede af, hvor det er vigtigst at sætte ind.

For os er det vigtigt, at I som virksomhed får en løsning, som er investeringen værd, og som kan mærkes, også efter vi er færdige med opgaven. Under normale forhold vender vi tilbage med et forslag til løsningen af opgaven inden for en uge, hvorefter vi aftaler det videre forløb.

2. Aftalen/forløbet

Når vi er enige om aftalens omfang, går vi sammen i gang med at definere:

  • Formål
  • Succeskriterier
  • Omfang (varighed, deltagere m.m.)
  • Målinger (hvordan og hvor ofte måler vi på fremdrift og succes)
  • Opfølgning og feedback (normalt vil vi have 1-2 feedback-møder i forløbet)

3. Evaluering

Forløbet afsluttes med et evalueringsmøde.

Formålet med dette er flersidigt:

  • Check ind, om succeskriterier er opfyldt
  • Feedback på vores performance
  • Feedback fra vores side på eventuelle observationer, som kunne have relevans for organisationen fremadrettet.

Vi tror på kontinuerlige forbedringer som et middel til at holde os foran.

Slutteligt aftaler vi eventuelle følgeaktiviteter.

Book et uforpligtende møde

Kontakt os for et uforpligtende møde om hvordan vi kan hjælpe jer med at forbedre jeres virksomhed/organisation.

soeren-pre-min